Ramadhan 1431H


Hmm... puasa kali ni macam tak banyak bagi makna. Aku rasa terlalu banyak aku ketinggalan. Aku tak dapat bersama-sama mak buat kuih raya. Aku tak dapat berterawih kat surau. Aku selalu tak dapat berbuka kat umah bersama mak ayah ngn adik.

Tapi takpe kot sebab kekurangan yg aku rasa tu dah berganti apabila puasa kali ni aku habiskan banyak dengan bekerja. Aku kenal orang-orang baru dan dorang dah pun jadi kawan aku. Aku gembira, sekurang-kurangnya aku dah mempunyai kawan di sini. Kalau pun aku tak dapat berbuka di rumah, ayah akan hantarkan bekalan berbuka untuk aku makan waktu bebuka di butik. Tak pun, aku hanya join budak2 ni beli kat bazaar ramadhan je. Pengalaman baru bagi aku bila bekerja di situ.

Puasa kali ni pun takde ‘dia’. Tak merasa berbuka puasa bersama ‘dia’ dan buat kuih raya sama2 ng mak dan ‘dia’. Hehehe… inilah yg membezakan puasa kali ini dengan kali lepas.. yup, ‘dia’ mempunyai aurat yg sangat hebat dalam hidup aku. Impak yg maha dahsyat untuk aku. Separuh dari hidup aku telah kuhabiskan bersama ‘dia’. Bila kali ni tiada kehadiran ‘dia’, aku yakin la yg ‘dia’ tiada lg dari hidup aku.

Pernah aku umumkan bahawa tiada lagi ‘dia’ dari hidupku. Telahku noktahkan semua yg berkaitan dengannya tapi seakan-akan noktah tu tak pernah bertanda. ‘dia’ sentiasa ada dalam hidupku. Pelik kan..

Apa2 pun, telah kulalui sebulan Ramadhan ini dengan sebaiknya. Walaupun tidak sepenuhnya, tapi kewajipan tetap kujalankan… Salam perpisahan ya Ramadhan, moga berjumpa lagi di masa akan datang. InsyaALLAH, moga aku berkesempatan lagi untuk merasainya. Aamiin..

0 comments: